Page 40 - Eden_01-03_2019
P. 40
ŚWIAT
SPA
SPA W POLSCE
OKIEM EKSPERTA
Poprosiliśmy znawców i specjalistów z branży o ocenę rynku SPA & Wellness w Polsce
oraz perspektyw jego rozwoju.
ANITA BAJDALSKA
Konsultant branży SPA& Wellness, od 12 lat prowadzi firmę Manager SPA
Dzisiaj w Polsce, branża SPA & Wellness bardzo Moim zdaniem, podobnie jak na całym świecie, branża
dynamicznie się rozwija. Powstają nowe, eksklu- SPA & Wellness w Polsce będzie rosła w siłę. To już nie
zywne obiekty SPA i to na coraz wyższym pozio- jest tylko moda, ale świadomy wybór wielu ludzi, którzy
mie. Branża hotelarska, zdając sobie sprawę, że chcą korzystać z usług SPA i mają świadomość wartości
hotele bez stref SPA& wellness nie będą miały jaka z takich zabiegów dla nich płynie. Widać wyraźne
gości, coraz częściej inwestuje w ten departament zainteresowanie, szeroko pojętymi usługami wellness,
obiektu. Jednak wiele do życzenia pozostawia nie tylko zabiegami, ale także korzystaniem z Aquapar-
jeszcze obsługa, ale widać pewien progres także ków, klubów fitness i innymi formami zachowania
w tym obszarze. dobrego samopoczucia. To jest przyszłościowa branża!
ANETA MULLER
Niezależny konsultant SPA, autorka wielokrotnie nagradzanych koncepcji SPA
Dzisiaj mamy wiele obiektów SPA. Często są to obiektów. Zbyt wiele jest podobieństw, inspirowania
wspaniałe, designerskie, bardzo kosztowne inwe- istniejącymi obiektami, a klient oczekuje indywi-
stycje, które śmiało mogą konkurować z zagra- dualnego charakteru. Samo SPA w hotelach jest
nicznymi obiektami. Mamy też bardzo dobrych często zapomnianym, nierentownym, pozostawio-
specjalistów: kosmetologów i fizjoterapeutów. Siłą nym samemu sobie działem, podczas gdy powinno
jest także możliwość łączenia wiedzy kosmetolo- być motorem zróżnicowania i unikalności obiektu.
gów i wykorzystywania wyspecjalizowanego sprzę- I tu jest jeszcze wiele pracy do wykonania. Dużym
tu w obiektach SPA, co nie zawsze jest dostępne problemem branży jest brak zrzeszenia i uporząd-
w innych krajach. Oby ten stan trwał. kowania. Myślę, że aktualnie jest wystarczająca ilość
Polscy klienci są wyedukowani, a więc wyma- graczy na rynku, by móc zacząć wspólnie pracować,
gający. Na pewno potrzebne jest zróżnicowanie bo perspektywy rozwoju wciąż są duże.
KATARZ NA SOŁT K,
Wydawca magazynu Eden i portalu SPAeden.pl
Piętnaście lat temu, kiedy powstawał Magazyn EDEN, mi atutami są nowoczesne technologie i rozwiązania.
żeby znaleźć się wśród 100 najlepszych hoteli SPA Wciąż jednak mamy zbyt wiele obiektów, które są „dla
wystarczyło być. Pięć lat temu trzeba było się już wszystkich”. A jak wiadomo, jak coś jest dla wszyst -
czymś wyróżniać. Dzisiaj, kiedy eksperci mówią już o kich, to znaczy, że nie jest dobre dla nikogo. Z mojej
800 hotelach SPA & Wellness, trzeba świadczyć usługi obserwacji wynika też, że zbyt duży nacisk kładzie się
na najwyższym poziomie, nadążać za zmieniający- na przygotowanie hotelowych „wydotrysków”, a zbyt
mi się trendami, odznaczać się profesjonalizmem i mały na kompetentną i dobrze przygotowaną obsługę,
otwartością na potrzeby gości. Każdego roku powstaje czułą na potrzeby gości, potrafiącą stworzyć przyjazną
kilkadziesiąt nowych obiektów. Są one coraz dosko- atmosferę, która w obiektach SPA & wWellness jest
nalsze, ciekawsze, bardziej oryginalne. Ich największy- szczególnie ważna.
70 | EDEN | LUTY-MARZEC 2019
70-71_EXPERCI.indd 70 2019-03-13 09:39:46