Page 40 - Eden_01-03_2019
P. 40

ŚWIAT
                 SPA
                     SPA W POLSCE







                       OKIEM EKSPERTA







                   Poprosiliśmy znawców i specjalistów z branży o ocenę rynku SPA & Wellness w Polsce
                                                   oraz perspektyw jego rozwoju.






                                     ANITA BAJDALSKA
                                     Konsultant branży SPA& Wellness, od 12 lat prowadzi firmę Manager SPA
                                     Dzisiaj w Polsce, branża SPA & Wellness bardzo   Moim zdaniem, podobnie jak na całym świecie, branża
                                     dynamicznie się rozwija. Powstają nowe, eksklu-  SPA & Wellness w Polsce będzie rosła w siłę. To już nie
                                     zywne obiekty SPA i to na coraz wyższym pozio-  jest tylko moda, ale świadomy wybór wielu ludzi, którzy
                                     mie. Branża hotelarska, zdając sobie sprawę, że   chcą korzystać z usług SPA i mają świadomość wartości
                                     hotele bez stref  SPA& wellness nie będą miały   jaka z takich zabiegów dla nich płynie. Widać wyraźne
                                     gości, coraz częściej inwestuje w ten departament   zainteresowanie, szeroko pojętymi usługami wellness,
                                     obiektu. Jednak wiele do życzenia pozostawia   nie tylko zabiegami, ale także korzystaniem z Aquapar-
                                     jeszcze obsługa, ale widać pewien progres także   ków, klubów fitness i innymi formami zachowania
                                     w tym obszarze.                             dobrego samopoczucia. To jest przyszłościowa branża!


                                     ANETA MULLER
                                     Niezależny konsultant SPA, autorka wielokrotnie nagradzanych koncepcji SPA

                                     Dzisiaj mamy wiele obiektów SPA. Często są to   obiektów. Zbyt wiele jest podobieństw, inspirowania
                                     wspaniałe, designerskie, bardzo kosztowne inwe-  istniejącymi obiektami, a klient oczekuje indywi-
                                     stycje, które śmiało mogą konkurować z zagra-  dualnego charakteru. Samo SPA w hotelach jest
                                     nicznymi obiektami.  Mamy też bardzo dobrych   często zapomnianym, nierentownym, pozostawio-
                                     specjalistów: kosmetologów i fizjoterapeutów. Siłą   nym samemu sobie działem, podczas gdy powinno
                                     jest także możliwość łączenia wiedzy kosmetolo-  być motorem zróżnicowania i unikalności obiektu.
                                     gów i wykorzystywania wyspecjalizowanego sprzę-  I tu jest jeszcze wiele pracy do wykonania. Dużym
                                     tu w obiektach SPA, co nie zawsze jest dostępne   problemem branży jest brak zrzeszenia i uporząd-
                                     w innych krajach. Oby ten stan trwał.        kowania. Myślę, że aktualnie jest wystarczająca ilość
                                       Polscy klienci są wyedukowani, a więc wyma-  graczy na rynku, by móc zacząć wspólnie pracować,
                                     gający. Na pewno potrzebne jest zróżnicowanie   bo perspektywy rozwoju wciąż są duże.

                                     KATARZ NA SOŁT K,
                                     Wydawca magazynu Eden i portalu SPAeden.pl
                                     Piętnaście lat temu, kiedy powstawał Magazyn EDEN,   mi atutami są nowoczesne technologie i rozwiązania.
                                     żeby znaleźć się wśród 100 najlepszych hoteli SPA   Wciąż jednak mamy zbyt wiele obiektów, które są „dla
                                     wystarczyło być. Pięć lat temu trzeba było się już   wszystkich”. A jak wiadomo, jak coś jest dla wszyst -
                                     czymś wyróżniać. Dzisiaj, kiedy eksperci mówią już o   kich, to znaczy, że nie jest dobre dla nikogo. Z mojej
                                     800 hotelach SPA & Wellness, trzeba świadczyć usługi   obserwacji wynika też, że zbyt duży nacisk kładzie się
                                     na najwyższym poziomie, nadążać za zmieniający-  na przygotowanie hotelowych „wydotrysków”, a zbyt
                                     mi się trendami, odznaczać się profesjonalizmem i   mały na kompetentną i dobrze przygotowaną obsługę,
                                     otwartością na potrzeby gości. Każdego roku powstaje   czułą na potrzeby gości, potrafiącą stworzyć przyjazną
                                     kilkadziesiąt nowych obiektów. Są one coraz dosko-  atmosferę, która w obiektach SPA & wWellness jest
                                     nalsze, ciekawsze, bardziej oryginalne. Ich największy-  szczególnie ważna.
                70   |  EDEN |  LUTY-MARZEC 2019





          70-71_EXPERCI.indd   70                                                                                       2019-03-13   09:39:46
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45