Facebook open

baner Perfect SPA Awards 2019 glowny

Pływanie jest jednym z najlepszych treningów spalających tłuszcz, przyspieszających metabolizm, zmniejszających obwody bioder i talii oraz ujędrniających ciało. I to bez narażania stawów na nadmierne obciążenie. Nie wierzysz? Przyjrzyj się szczupłym i jędrnym sylwetkom pływaków i pływaczek.

 Tekst: Sylwia Zagórska

Aby czerpać korzyści z treningów w wodzie, nie trzeba mieć tytułu mistrza świata! Dowiodły tego badania amerykańskich naukowców, którzy porównali wyniki osób uprawiających rekreacyjnie pływanie oraz osób uprawiających inne sporty. Wnioski z ich obserwacji były jednoznaczne: ci, którzy regularnie pływają, mają mniej tkanki tłuszczowej, a większą masę mięśniową niż ludzie uprawiający rekreacyjnie inne rodzaje sportu.
Pływanie ma jeszcze jedną istotna zaletę. Kostium, czepek i ewentualnie okularki to jedyny sprzęt, jaki trzeba mieć, aby zacząć pływać i zadbać o swoją formę i wygląd. 

WZMACNIA I ODCHUDZA
Pływanie wymaga jednoczesnej pracy wielu mięśni, co skutkuje wysokim tempem spalania kalorii i wzmacnianiem pracujących partii ciała. Każdy styl pływacki, wykonywany w umiarkowanym tempie, pozwala spalić ok. 500 kcal w godzinę. Energiczne pływanie to już wydatek 700 kcal na godzinę. Dzieje się tak dlatego, że woda jest 800 razy gęstsza od powietrza, dlatego każdy ruch ręką czy nogą wymaga większego wysiłku, niż ten odbywający się w powietrzu. To rodzaj treningu z obciążeniem, które muszą pokonywać mięśnie całego ciała: tułowia, bioder, ramion, barków, pośladków oraz ud.
Zmęczone pokonywaniem oporu wody mięśnie wzmacniają się, przyspieszając tempo metabolizmu nie tylko na czas treningu, ale i długo po nim. Gdy pływasz, mięśnie intensywnie pracują, ale jednocześnie twoje stawy są poddawane obciążeniom o wiele mniejszym, niż ma to miejsce podczas poruszania się na lądzie. Siła wyporu wody niweluje sporą część siły grawitacji, dlatego w wodzie czujesz się lżejszy, nie dokucza ci ból kolan ani kręgosłupa.Plywanie basen

PŁYWANIE ODMŁADZA
Nawet codzienne treningi pływackie nie spowodują kontuzji stawów, czego nie można wykluczyć np. przy codziennym bieganiu. Właśnie dlatego uważa się, że pływanie to idealny sport, który można uprawiać przez całe życie. I uwaga! Wielu naukowców uważa, że ma też ono działanie odmładzające organizm. Badania naukowe wykazały, że osoby latami regularnie pływające mają organizmy nawet 20 lat młodsze niż wynikałoby z ich wieku metrykalnego. Ciśnienie krwi, poziom cholesterolu, sprawność serca i centralnego układu nerwowego pływaków są porównywalne do tych, jakimi mogą pochwalić się osoby dużo młodsze.
Mierz siły na zamiary
Rozpoczynanie treningów pływackich nie może przypominać skoku na główkę do głębokiej wody. Pierwsze kroki trzeba stawiać ostrożnie i z rozwagą. Większość ludzi wchodzi do wody z gotowym planem pływania bez odpoczynku przez 30-45 minut. Cztery minuty później, zamiast pływać, zwisają uczepieni krawędzi basenu i ciężko sapią, a entuzjazm opuszcza ich z każdym kolejnym oddechem. Dlaczego tak się dzieje? Bo pływanie non stop przez dłuższy czas wymaga dobrej sprawności układu krążenia i przestawienia mięśni na nieco inny tryb pracy, niż ma to miejsce na lądzie. Płuca muszą się przyzwy-
czaić do rytmu oddychania, które towarzyszy wybranemu stylowi pływackiemu. Dodatkową trudnością jest to, że niemal wszystkie mięśnie całego ciała są zaangażowane w utrzymywanie ciała na powierzchni wody, więc wysiłek dla całego organizmu jest naprawdę duży.
Kluczem do sukcesu w przyzwyczajaniu ciała do pływania jest odpowiednia taktyka. Najlepiej jest podzielić trening na segmenty, na przemian pływać dość intensywnie i odpoczywać oraz stosować różne style i prędkości. To nie tylko skuteczny sposób budowania formy pływackiej, ale i pomysł na walkę z basenową monotonią. Dlatego koniecznie rób krótkie przerwy na złapanie oddechu. Serce pływaka musi się mocno napracować, żeby wpompować do mięśni niezbędną ilość tlenu. Gdy przerywasz spacer, serce szybko zwalnia, tymczasem po przepłynięciu kilku długości basenu serce jeszcze przez minimum 30 sekund nie zwalnia, nadal ciężko pracując.plywanie dziecko

PRZEPIS NA SUKCES
Jak rozpocząć przygodę z pływaniem? To proste: postępuj zgodnie z naszymi zaleceniami, a ukończysz wysiłek zmęczony, lecz pełen energii do kolejnego treningu. Przepłyń 4 długości basenu w spokojnym tempie. Odpocznij 30 sekund. Całość powtórz 5-10 razy. Trenuj w ten sposób 2-3 razy w tygodniu przez pierwsze 2 tygodnie. Jeśli masz długą przerwę w treningu, możesz przez pierwsze 4 długości basenu wspomóc się deską do pływania. Dzięki niej wysiłek będzie mniejszy, bo nie będzie potrzeby włożenia dodatkowego wysiłku w skoordynowanie pracy rąk i nóg.
Warto pamiętać, że kraul spala najwięcej kalorii (no, może oprócz stylu motylkowego – ale na ten decydują się tylko profesjonaliści). Styl grzbietowy wzmacnia plecy i barki oraz poprawia postawę, a klasyczny, zwany żabką, wzmacnia biodra i wewnętrzną stronę ud.

WŚRÓD MORSKICH FAL
Pływanie w morzu różni się od pływania w basenie. Słona woda co prawda ułatwia unoszenie się na jej powierzchni, ale pokonywanie fal wymaga sporego wysiłku, co skutkuje większą liczbą spalonych kalorii.
Bezpieczeństwo to podstawa, dlatego nie wypuszczaj się samodzielnie zbyt daleko od brzegu. Uważaj na prądy wodne. Zdarza się, że po wypłynięciu zbyt daleko od plaży, woda na powierzchni cofa się w stronę otwartego morza, co utrudnia powrót do brzegu. Zawsze wzywaj pomocy, gdy w wodzie dzieje się z tobą coś złego – i zrób to odpowiednio wcześniej, zanim opadniesz z sił.

polecane hotele spa poziome wszystkie SPA EDEN

 RMB Banner eSKY 300x400 240519

Perfect SPA Awards 2019

Perfect SPA Awards 2019 grafika hotele

Perfect SPA Awards 2019 grafika daySPA

Perfect SPA International

Baner Perfect SPA Hotel 2019 Brandenburgia

Baner Perfect SPA Hotel 2019 Hiszpania

Baner Perfect SPA Hotel 2019 Europa

Baner Perfect SPA Hotel 2019 Swiat

Nasze magazyny i albumy

Zapisz się do newslettera

polecane hotele GORACH

polecane hotele CENTRUM

polecane hotele JEZIORA

polecane hotele MORZE

polecane KLINIKI DAY SPA

 

Pobierz E-Book

 okl e book SPA Rodzinne

okladka e book UZDROWISKAe-book Restauracje okladka Semana SPAeden pl

 

Polska na zdrowie PL0

Cytat tygodnia

shutterstock 30510868