fbpx

Światowe Trendy SPA 2016

SPA to nie tylko zabiegi poprawiające zdrowie i urodę, ale przede wszystkim styl życia. Osiągnięcie równowagi ciała, umysłu i ducha to także coraz częściej pojawiający się główny cel i motyw turystycznych podróży wellness.

Tekst: Katarzyna Sołtyk

otwarcie swiatowe SPA

Jak co roku, amerykański portal SpaFinder opublikował zestawienie 10 globalnych, przewidywanych kierunków rozwoju usług SPA i wellness na rok 2016. Dynamicznie rozwijający się rynek SPA i wellness jest niezwykle różnorodny i związany z lokalną kulturą oraz warunkami naturalnymi. Dlatego niektóre globalne trendy zaobserwowane przez SpaFinder nie zaadoptują się we wszystkich krajach. Jak łatwo zauważyć, dotyczy to również Polski. Niektóre trendy na 2016 rok nie przystają do naszej rzeczywistości, ale mogą być inspiracją dla nowych pomysłów i uatrakcyjniania oferty.
Poza tym, podróżując po świecie, warto obserwować pojawiające się tam nowinki, bo jeśli sprawdzą się w Ameryce, Azji czy Europie Zachodniej to niechybny znak, że mogą też dotrzeć do Polski, choć z pewnym opóźnieniem. Analizując prezentowane trendy na rok 2016, zwraca uwagę stale przewijający się temat stresu i różnych sposobów na jego redukcję, co ma związek z szybkim i intensywnym życiem, a także na coraz większą świadomość społeczeństwa i próbę zaadoptowania stylu wellness do różnych sfer życia.

TRENDY SPA 2016 – # 1 Wellness na fali

Począwszy od lat 60. ubiegłego wieku surfing kojarzony był z wysportowanymi i opalonymi młodzieńcami podróżującymi po świecie w pogoni za najlepszą falą. Dziś surfowanie, podobnie jak nieco młodszy SUP (stand up paddle board, pływanie z wiosłem na desce, możliwe również na akwenach bez fal) stał się jednym z najmodniejszych trendów podróży wellness. Z Kalifornii, Australii i Hawajów rozprzestrzenił się na 160 krajów, w których uprawia go już 35 mln osób. Wśród współczesnych surferów są nie tylko wyczynowcy, ale z roku na rok przybywa dziewcząt, kobiet, całych rodzin, a nawet osób rozpoczynających przygodę z wodą i deską na emeryturze. Surfing stał się bowiem modny jako wyjątkowo oryginalna forma fitnessu i podobnie jak SPA, kojarzony jest ze zdrowym stylem życia. Dlatego coraz więcej ośrodków dla surferów rozszerza swoją ofertę o strefy SPA, coraz więcej też luksusowych resortów SPA proponuje naukę surfingu, jako doskonałe uzupełnienie życia w stylu wellness. Mistrzami w łączeniu oferty SURF & SPA są resorty na Malediwach, Bali i Hawajach, a także w Indiach, Hiszpanii czy Portugalii. Powstaje też coraz więcej parków ze sztucznymi falami do surfingu, pozwalających przenieść tą dyscyplinę do przestrzeni miejskiej. Nawet w Polsce znajdziemy już ośrodki łączące SUP ze SPA, np. w Hotelu Piwniczna SPA & Conference.

światowe trendy spa 01pkt

TRENDY SPA 2016 – # 2 Seks bez tabu

Seks, jako doskonała aktywność fizyczna przynosząca zdrowie, satysfakcję, a nawet szczęście, jest nieodłącznym elementem dobrego samopoczucia. Jak na ironię – choć żyjemy w świecie przesiąkniętym seksem, a do głosu dochodzą przedstawiciele różnych orientacji seksualnych, seks wciąż jest tematem tabu. Ale to się powoli zmienia. Kobiety domagają się edukacji seksualnej i głośnych rozmów o osiąganiu satysfakcji seksualnej, która jest tak ważna nie tylko dla ciała i ducha, ale przede wszystkim dla udanych związków.
Niewiele jest placówek, do których można udać się z problemami seksualnymi. Tymczasem wydaje się, że nie ma lepszego miejsca niż SPA do rozbudzania pozytywnych emocji i odkrywania własnego ciała oraz jego seksualności. Dlatego SPA coraz częściej proponują parom programy, które mają im pomóc na nowo obudzić w sobie pasję. Popularne stają się zabiegi dla dwojga, nauka masażu, który przydaje się w chwilach intymnych, czy romantyczne weekendy w SPA uzupełnione o kolacje przy świecach z afrodyzjakami w roli głównej. Na popularności zyskuje też joga dla par czy pole dance, czyli taniec na rurze, które pozwalają odkryć w sobie i rozbudzić seksualność.

Światowe trendy SPA 02 pkt

TRENDY SPA 2016 – # 3 Stare-nowe rytuały

Stany Zjednoczone już się zachłysnęły starożytnym rytuałem oczyszczającym Majów i Azteków – temazcal, do dziś znanym i praktykowanym wśród Indian Ameryki Północnej i Południowej. Coraz więcej amerykańskich resortów ma w swojej ofercie ceremonie odbywające się w „domach gorących kamieni”. A amerykański SpaFinder przewiduje, że to tylko kwestia czasu, jak rytuał rozpowszechni się na całym świecie, jak to miało miejsce z lokalnymi tradycjami, takimi jak tajski czy szwedzki masaż, z których dzisiaj można skorzystać pod każdą szerokością geograficzną.
Temazcal to oczyszczająca ciało i umysł kąpiel w parze i pocie, taka indiańska sauna. Ceremonia odbywa się wewnątrz tzw. szałasu potu – zbudowanego z gałęzi czy gliny. W Meksyku czy Gwatemali na takie „domy gorąca” można się natknąć nawet przy aptekach czy szpitalach. Od wieków jest to bowiem uznana metoda leczenia wielu dolegliwości. W środku szałasu ułożone są rozgrzane do czerwoności w ogniu kamienie, polewane wodą lub specjalnym ziołowym naparem. Nagich uczestników otacza ciemność oraz cisza przerywana jedynie sykiem pary. Rytuał pomaga w odnalezieniu kontaktu z naturą i służy uzdrawianiu ciała, emocji, myśli i ducha.

Światowe trendy SPA -

TRENDY SPA 2016 – # 4 Wellness od kołyski

Czym skorupka za młodu nasiąknie... – powiedzenie znane i stare jak świat wraca do łask. To właśnie sami rodzice, którzy starają się wyrobić w swoich pociechach właściwe nawyki od najmłodszych lat, napędzają szybki rozwój dziecięcej branży SPA. Coraz częściej poszukują miejsc i programów, które pomogą im w takim wychowaniu. Miejsc, w których wspólnie z dziećmi (lub podczas sesji odbywających się równolegle) będą mogli zadbać o zdrowie, rozwój fizyczny, psychiczny i duchowy. Będą mogli nauczyć się zasad zdrowego odżywiania i przekonać się o korzyściach ze stosowania ich na co dzień. Stąd kursy kulinarne organizowane w hotelach SPA (dla dzieci, dorosłych i rodzinne), zajęcia z jogi, zumby czy medytacji.
Z jednej strony z roku na rok rośnie liczba osób, a wśród nich dzieci, otyłych. Z drugiej – przybywa też rodziców świadomych współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych. Dlatego przewiduje się, że szeroko pojęty wellness dla dzieci będzie największym motorem rozwoju branży SPA i wellness w nadchodzących latach.

Światowe trendy SPA 04 pkt

TRENDY SPA 2016 – # 5 Adrenalina i SPA – mariaż idealny

Istnieją dwa rodzaje stresu: zły – związany z kłopotami finansowymi czy stresującą pracą oraz dobry – kiedy np. decydujemy się na skok na bungy. Ten pierwszy przytłacza nas, niszczy i wpędza w choroby. Ten drugi powoduje uwalnianie endorfin, serotoniny i dopaminy, które wywołują euforię, a ponadto ma relaksujący wpływ na umysł i ciało. Co ciekawe – ten drugi jest doskonałym lekarstwem na ten pierwszy.
W miarę jak życie codzienne staje się coraz bardziej stresujące, potrzebujemy więcej skutecznych i różnorodnych metod odstresowania. Jedni resetują się podczas wspinaczki, ekstremalnych wypraw, ryzykownych skoków czy intensywnego wysiłku fizycznego, inni podczas jogi, medytacji czy relaksującego masażu. SpaFinder przewiduje natomiast, że nową modą i niezwykle skuteczną metodą na szybką redukcję złego stresu będzie połączenie aktywności wyzwalających kontrolowane dawki adrenaliny z relaksującymi rytuałami SPA. Zwłaszcza, że pod wpływem dobrego stresu nasze zmysły wyostrzają się, co sprzyja głębszemu oddziaływaniu np. masaży.

swiatowe trendy spa 05 pkt

TRENDY SPA 2016 – # 6 Festiwale Wellness

Jak na ironię, w dobie rozwoju Internetu, powszechnej dostępności mediów i boomu na prowadzenie życia w social mediach, jesteśmy samotni jak nigdy dotąd i łakniemy kontaktu z żywym człowiekiem. Dlatego popularność różnego rodzaju festiwali (muzycznych, teatralnych, sztuki), które pozwalają na spotykanie się i pozyskiwanie nowych znajomości w realu, nie przemija, a nawet rośnie. Dlaczego ta tendencja nie miałaby objąć również dziedziny SPA i wellness?
Na całym świecie przybywa nie tylko kongresów i konferencji, na których spotykają się eksperci z branży, ale także masowych imprez związanych z jogą, medytacją, mindfulness czy wellness. A co najważniejsze, rośnie liczba uczestników tych festiwali, którzy wyznając te same wartości, chcą celebrować je w gronie ludzi podobnych do siebie. W marcu w Indiach odbywa się słynny już, trwający tydzień Międzynarodowy Festiwal Jogi. Od niedawna jeden dzień czerwca to Global Wellness Day, czyli jeden dzień, który może zmienić całe życie. Z roku na rok imprez przybywa.

Światowe trendy spa 06 pkt

TRENDY SPA 2016 – # 7 Masaż z dostawą do domu

Dzięki Internetowi, komputerom, tabletom i smartfonom, dzisiaj wszystko jest już w zasięgu jednego kliknięcia: taksówka, zakupy, bilety do kina i na samolot czy wizyta u fryzjera. Coraz częściej on-line możemy załatwić również wizytę u kosmetyczki, w salonie SPA czy gabinecie medycyny estetycznej. Dynamicznie zaczęły się też rozwijać usługi SPA, wellness, fitness i kosmetyczne „na wynos”, do niedawna zarezerwowane wyłącznie dla gwiazd i celebrytów. W dużych miastach z każdym dniem przybywa kosmetyczek, trenerów, terapeutów i masażystów na żądanie – przyjeżdżających do domu, hotelu czy biura.
To wygodne rozwiązanie, zwłaszcza dla osób zapracowanych, mających niewiele czasu na dbanie o siebie czy wymagających takich usług w nietypowych godzinach, gdy tradycyjne salony SPA są zamknięte. System ten doskonale sprawdził się już w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Brazylii i Chinach, gdzie powstały platformy oferujące usługi od wczesnych godzin porannych do północy, siedem dni w tygodniu, a nawet w święta.

Światowe trendy spa 07 pkt

TRENDY SPA 2016 – # 8 Koreańskie slow beauty

Azjatyckie, a zwłaszcza koreańskie kosmetyki od kilku lat podbijają światowe rynki. Choć nie są tanie, cieszą się ogromnym zainteresowaniem i uznaniem kobiet na całym świecie. A wszystko dzięki Koreankom słynącym z niezwykle gładkiej cery oraz wielowiekowej tradycji i uwagi, którą przykładają do pielęgnacji skóry. Koreański przemysł kosmetyczny napędzany jest przez najbardziej wymagające i doświadczone konsumentki (i konsumentów!) na świecie, dlatego wydaje krocie na badania, testy i produkcję nowych specyfików, wyznaczając światowe standardy.
Wiodące firmy koreańskie wypuszczają od 20 do 30 nowych produktów kosmetycznych miesięcznie, a zachodnie marki – zaledwie 10 do 30 rocznie. Wieloetapowa pielęgnacja skóry stosowana przez Koreanki wpisuje się w dzisiejszą modę na życie w stylu slow. Przemyślane, zdrowe rytuały stosowane na co dzień zastępują błyskawiczne zabiegi stosowane przez Amerykanki i Europejki. W Polsce koreańsie specyfiki dostępne są głównie w sklepach internetowych, rzadziej w tradycyjnych drogeriach. Kolejnym etapem azjatyckiej ekspansji będą salony i hotele SPA. Trudno powiedzieć, jak szybko to nastąpi, ale bez wątpienia w 2016 roku na światowych półkach sklepowych pojawią się kolejne wyjątkowe produkty – zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn.

Światowe trendy spa 2016

TRENDY SPA 2016 – # 9 Hossa na morzach i oceanach

Wyobraź sobie, że rano ćwiczysz (na bieżni, w basenie lub sali fitness), w dzień zwiedzasz zabytki, po południu relaksujesz się w SPA, a wieczorem bawisz się w jednym z licznych barów lub bierzesz udział w prozdrowotnych warsztatach, pokazach czy prelekcjach. Następnego dnia jesteś już w innym mieście, kraju czy nawet kontynencie, nie tracąc ani minuty ze swego cennego czasu na przemieszczanie się. A każdą wolną chwilę przeznaczasz na dbanie o swoje zdrowie, urodę i samopoczucie.
Jedne z najbardziej luksusowych i największych stref SPA i wellness znajdują się na pływających hotelach. SpaFinder przewiduje, że to kolejny kierunek turystyki wellness, który ma szansę na dynamiczny rozwój. Przybędzie wyspecjalizowanych rejsów tematycznych w stylu wellness. Podczas takich podróży będzie można ćwiczyć jogę, pilates czy zumbę, zdrowo się odżywiać, a na warsztatach kulinarnych poznawać tajniki kuchni wellness. Chętni skorzystają z zbiegów SPA, medycyny estetycznej czy wyspecjalizowanych terapii. Trenerzy personalni doradzą, jak po powrocie do codzienności radzić sobie ze stresem, dietetycy zaplanują menu, a terapeuci pomogą w budowaniu relacji z partnerem.

Światowe trendy SPA 2016 09 pkt

TRENDY SPA 2016 – # 10 Wellness w biurze

Coraz więcej instytucji i korporacji zdaje sobie sprawę z faktu, że dobry pracownik to zdrowy i szczęśliwy pracownik. Oznacza to niższe koszty opieki zdrowotnej, wyższą wydajność pracy i mniej nieobecności. Tymczasem modne ostatnio biura typu open space sprzyjają wprawdzie integracji oraz wymianie myśli i doświadczeń, ale równoczęsnie są niezwykle stresogenne. Dlatego w biurowcach powstaje coraz więcej stref relaksu, do medytacji, praktykowania jogi czy zwykłej drzemki, a także siłowni i sal fitness oraz punktów gastronomicznych ze zdrową żywnością. Coraz częściej też szkolenia i wyjazdowe konferencje odbywają się w obiektach SPA, by po pracy był czas na relaks i regenerację. A pracodawcy nagradzają pracowników karnetami na basen czy voucherami SPA.
Wellness w miejscu pracy to wciąż wyjątek, a nie reguła, ale takich miejsc wciąż przybywa. Należy też przypuszcząć, że młode, wychowane w stylu wellness, pokolenia będę coraz częściej domagać się godziwych warunków pracy i relaksu.

Światowe trendy SPA 2016 10 pkt

Wellness wkracza do wszystkich dziedzin życia. Stał się ważny w modzie, turystyce, odżywianiu, a nawet... w umieraniu. Takie wnioski wysnuli uczestnicy ostatniego Globall Wellness Summit.
Wellness jest dziś ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Wiele trendów, które obserwowaliśmy w czasach pandemii, nadal obowiązuje, ale pojawiają się też nowe, wśród których na pierwszy plan wysuwa się zrównoważony rozwój we wszystkich dziedzinach życia.
Długie przesiadywanie przy komputerze mocno obciąża nasze ciało. Po całym dniu za biurkiem często odczuwamy zmęczenie, ból nóg, pleców i karku, a odpoczynek i ulgę znajdujemy najczęściej  dopiero po przyjściu do domu.
Ajurweda uważana jest za „matkę wszelkiej medycyny”. Leczy osobę, a nie chorobę, poszukuje harmonii, uznaje, że zdrowie wynika z osiągnięcia równowagi między trzema energiami, znanymi jako wata, pitta i kapha.
PARTNERZY NAJLEPSZYCH SPA

Społeczność

NASZE WYDAWNICTWA

Perfect SPA Awards

Prawa 5.1 - Finał Perfect SPA

Partnerzy Gali Perfect SPA

reklama

logo SPAeden.pl

Portal SPA & Wellness

Wydawca portalu: Semana Sp. z o.o.

Społeczność

© 2021 Spaeden All Rights Reserved.Design & Development by Conor