facebook

Spieszmy się zjadać owoce, tak szybko odchodzą, czyli owoce sezonowe na lipiec. Koniecznie trzeba uwzględnić je w codziennym jadłospisie, bo mają wyjątkowo dużo cennych dla naszego zdrowia i urody składników.

Jedną z głównych zasad zdrowego żywienia jest sięganie po produkty lokalne i sezonowe. Dotyczy to również owoców. Niestety, nasz owocowy sezon nie trwa nawet pół roku. Dlatego cieszmy się z tego, co mamy teraz i starajmy się wykorzystać to na maksa!

OWOCE SEZONOWE - LIPIEC

W lipcu do sezonowego jadłospisu owocowego, złożonego z: truskawek, wiśni, czereśni i agrestu, dochodzą:

  • coraz lepsze śliwki;
    Działają bardzo korzystnie na trawienie i zapobiegają zaparciom, dzięki dużej zawartości pektyn. Dodatkowo usuwają wolne rodniki, czyli... odmładzają – szczególnie te o ciemnej skórce. Wpływają też kojąco na układ nerwowy, bo mają dużo witaminy B, a także zapobiegają nowotworom i miażdżycy.
  • maliny;
    Mają niewiele kalorii, a wyjątkowo dużo witamin i minerałów. Bogactwo antocyjanów sprawia, że owoce te wzmacniają naczynia krwionośne, wspierają układ odpornościowy i chronią przed infekcjami (stąd sok malinowy na przeziębienie), a dzięki antyoksydantom – opóźniają starzenie.
  • porzeczki czarne, czerwone i białe;
    Wszystkie są warte polecenia, jako niskokaloryczne, lecz bardzo wartościowe, choć najwięcej cennych składników mają czarne. Porzeczki w każdym kolorze wzmacniają odporność, wymiatają wolne rodniki (czarne mają najwięcej antyoksydantów) i dobrze działają na układ pokarmowy. Czarne porzeczki zawierają też wyjątkowo dużo witaminy C, zapobiegają infekcjom, m.in. dróg moczowych, łagodzą objawy przeziębienia
  • brzoskwinie, morele, nektarynki.
    Są wyjątkowo zasobne w witaminy i minerały. Królują jednak pod tym względem morele, które mają kilka razy więcej potasu, fosforu, beta-karotenu i witaminy B2 niż brzoskwinie i nektarynki. Wszystkie owoce z tej grupy zmacniają kości, działają krwiotwórczo oraz wzmacniają organizm. Poprawiają trawienie i dobrze wpływają na nerki.

Póki są, warto też jeść truskawki (odchudzają, dobrze wpływają na serce i skórę), czereśnie i wiśnie (oczyszczają, wzmacniają serce, a także zawierają jod) oraz agrest (jest bardzo bogaty w witaminę C, reguluje pracę układu pokarmowego na każdym odcinku).